Bannerannoncer
Bannerreklamer var en af de første former for reklamer på nettet. I realiteten var de en virtuel kopi af, hvad virksomhederne satte i avisen!
I mange henseender er der dog stor forskel mellem trykte annoncer og bannerdisplayannoncer.
1. Bannerannoncer – struktur
Bannerreklamer har næsten altid en overskrift, en grafik og en opfordring til handling (call to action) – en måde at fortælle seerne, hvad du vil have dem til at gøre.
2. Online bannerannoncer
En overflod af online bannerreklamer for tvivlsomme tjenester, som påstår, at du har krav på en gratis iPod, har fuldstændig ødelagt skrigende farver til bannerannoncering! Dine annoncer bør være i overensstemmelse med din virksomheds design – og mindre ér altid mere.
3. Click-through rate
Hvor mange, der klikker i forhold til antal visninger, varierer mellem 0,2% og 2%, afhængigt af, hvem du taler med. Det betyder, at en reklame, der opnår sit formål blot ved at blive vist og alligevel giver mening, er langt mere ønskelig end en, der kræver et klik for at trænge igennem med det fulde budskab. Din banners reklamekampagner bør udformes med dette for øje.
4. Bannere kan målrettes
Nogle annoncører tilbyder målrettede placeringer – de særlige bannerannoncer, der vises, kan være knyttet til søgeord i søgninger eller til brugeroplysninger. F.eks. er annoncer, der vises på Facebook og Gmail, som oftest målrettet. Målrettede annoncer hjælper med at give en bedre click-through rate, som så igen giver billigere annoncepriser.
5. Timing af dine annoncer
Flere folk klikker på bannerdisplayannoncer mod slutningen af året – i den store shoppingperiode. Der er også små bump i kurven omkring påske, Mors Dag, Fars Dag og Valentinsdag.
6. Hvilke annoncestørrelser klarer sig bedst?
Ifølge Marketing Sherpa, som har målt på click-through rate, er de bedste mål på en bannerreklame 300 × 500 pixels. Annoncer i 728 x 90 pixels klarer sig næstbedst, mens annoncer på 120 x 60 pixels er på tredjepladsen.