Fremtidssikring af din virksomhed
Hvis du skal følge med i konkurrencen i dag, så skal du starte med at udvide dine inspirationskilder.
Virksomheder i startfasen og iværksættervirksomheder opsøger nye muligheder, eksperimenterer og lærer hurtigt. De er mere effektive til at udnytte nye tendenser til deres fordel, og de er hurtige til at optimere deres processer. De større og ældre virksomheder har et tungt system og satser på standardisering, da deres eksisterende marked typisk er mere modent.
Men bevæger de sig ikke hurtigt nok, og formår de ikke at udnytte de nye muligheder, kan de få svært ved at overleve i erhvervslivet!
Det er hovedsagelig fordi, at der dagligt opstår ca. 50.000 nye WordPress-sider i dagens hurtige marked, der findes pt. over 50.000 Plugins, og der kommer nye til hver dag.
Wordpress står bag 28.5% af alle websider.
Dagens virksomhed er nødt til at være innovativ, produktiv og udforskende – på én gang.
Min løsning? Husk, at konkurrencesituationen i enhver organisation, start-up-virksomhed eller multinational virksomhed, er den, at der findes mange konkurrenter, der har potentiale til at opfylde kundernes behov.
Benchmark jer selv hen imod konkurrenternes evne til at opfylde disse behov. Brug tid på at blive inspireret af enhver organisation med evnen til at forstyrre sit marked. Få eksempler fra forskellige brancher og se på mulighederne for at benytte deres metoder. Se, hvordan de kan tilpasses modeller og metoder i jeres eget marked.
Hvorfor er det vigtigt at centrere sig omkring forbrugernes behov? Lad mig dele et par eksempler med jer:
Forestil dig nu, at du er leder af en stor kæde af videoudlejningsbutikker.(den gang der var video udlejning)
Din forhandlerposition, dit brands anerkendelse og profitten er alt helt i top.
Rentabiliteten er god, og du er fokuseret på effektivitet og vækst.
Men måske har du ikke bemærket, at branchen er i færd med at vende dine styrker til svagheder?
Dette er præcis, hvad Netflix’ model gjorde, da den kom ind på markedet i 1997.
Netflix vendte de etablerede operatørers dyre detailkanaler ryggen ved at distribuere via internettet.
Derefter udnyttede de styrkerne ved deres kanal for at forbedre kundeoplevelsen, der tilbyder skræddersyede anbefalinger, større filmvalg (med lavere omkostninger på grund af centraliseret leverance) og større fleksibilitet.
Nu kom Netflix endelig til Danmark. Det kom til at gå ud over den lokale video udlejningsbutik! Der har måtte lukke.
Netflix inspirerer os til at se alle aspekter af en forretningsmodel gennem forbrugernes øjne, til hele tiden at spørge os selv, hvad teknologier vil kunne tillade, at forbrugernes behov bedre bliver opfyldt, og til at sætte spørgsmålstegn ved etablerede operatørers største omkostninger.
Det at opbygge en virksomheds muskler til at udforske, og samtidig udnytte de nye muligheder, sociale medier giver os, er nøglen til enhver virksomheds succes på lang sigt.