Viral markedsføring

Selve begrebet viral markedsføring klinger måske ikke så godt i ørerne hos de fleste. Ordet viral refererer da også til de processer, som f.eks. bruges, når virus spredes online – bare uden de ondsindede hensigter, selvfølgelig.

Viral markedsføring

Et godt eksempel, som tit bliver brugt, når man skal forklare fænomenet viral markedsføring, er Hotmails klassiske gimmick. I internetsammenhæng er Hotmail særdeles gammelt, men de var geniale, da i tidernes morgen ville udbrede konceptet med deres gratis email. Først oprettede de bare et domæne, som kunne supplere folk med gratis email-adresser. Alle beskeder, som derefter blev sendt via Hotmail, havde en besked – eller ‘tag’, om man vil – i bunden:

“Get your private, free email at http://www.hotmail.com”. De mennesker, som beskeden blev sendt til, og som måske også fik beskeden via forwarding, lagde mærke til denne lille besked i bunden. Stille og roligt blev denne lille besked sendt ud over hele kloden – resulterende i millioner af brugere, som stadig bruger Hotmail (jeg kender en hel del mennesker, der stadig gør)!

Vi kender desuden alle de moderne eksempler på billeder, videoer, spil og mange andre ting, der hurtigt bliver populære via f.eks. Facebook. Det er vigtigt, at det er meget nemt at ‘dele’ sine produkter i markedsføringen med andre, der også kunne have en interesse i det, man har at tilbyde.

Desuden skal indholdet være så sjovt / interessant, at du skal forestille dig, at du personligt ville dele det med dine egne venner.

Frisk på noget nyt og anderledes ? Har du et spørgsmål eller to om viral markedsføring, og hvorvidt det overhovedet kan lade sig gøre ?

Så ring 22 32 19 52 eller skriv til info@markedsoptimering.dk !