Hvad er SEO og søgemaskineoptimering?

30. april 2018

Hvad er SEO og søgemaskineoptimering?

SEO er den engelske forkortelse for Search Engine Optimization, og oversat til dansk er det søgemaskineoptimering.

 

Dette er en metode, hvor man fremmer sin webside på diverse søgemaskiner.

Det vil typisk være Google man taler om, da det helt klart er den mest brugte søgemaskine. Efter den kommer Youtube, der sjovt nok også er ejet af Google.

 

Hele princippet omkring SEO eller søgemaskineoptimering bunder i at jo højere man ligger på Google, ja flere potentielle kunder vil klikke sig ind på virksomhedens hjemmeside, og det vil alt andet lige give mere salg.

Hvis man så har en Whiteboardvideo eller andre visuelle elementer på sin hjemmeside, vil dette ikke kun øge ens page rank, men også få de besøgende til at konverterer bedre.

SEO er som sagt blevet mere udbredt, hvilket også betyder at virksomhederne kæmper mere og mere om at ligge øverst på Google.

For at lave / opnå en god Placering på Google, gælder det om at skille sig ud fra mængden via tekst.

Det handler om at have gode unikke tekster liggende på sin hjemmeside.

Det er ikke nok at tage og kopierer andres tekst, da det som nævnt skal være unikt.

Hvis der er virksomheder, der laver kopi – paste vil det have den modsatte effekt og deres placering vil derimod falde. Det vil betyde at det arbejde de har lagt i SEO vil gå tabt, og højst sandsynlig have den modsatte effekt.’

søgemaskineoptimering

søgemaskineoptimering

For at opnå den bedste SEO, skal de ord man gerne vil sætte sig selv i forbindelse med, fremgå af teksten.

Hvis man gerne vil kunne findes på fx revisor, skal ordet ”revisor” således fremgå nogle gange af teksten. Jo flere gange ordet fremkommer af teksten, jo højere placering, vil man få.

Igen for at undgå at denne form for søgemaskineoptimering ikke bliver udnyttet, kan Google også godt gå ind og blackliste et webside, hvis man fx har lagt en tekst på 500 ord ind, kun bestående af ”revisor”.

En anden ting der er vigtigt at huske på, når man laver søgemaskineoptimering, er at den skrevne tekst skal have en vis længde.

Det er ikke nok bare at skriv en linje eller to.

Google er opbygget på den måde at det der er vigtigst for google er at leverer det der er mest relevant for brugeren. Internettet er et praktisk sted for alle ”eller langt de fleste” virksomheder.

Men der er desværre også de folk, der prøver at snyde systemet. I den forbindelse tager Google meget højde for de såkaldte Bots der spammer virksomheders hjemmeside.

Det er grunden til at man minimum skal skrive 500 ord, for at teksten kan komme i betragtning og bruges til SEO.

Et godt eksempel kan være at oprette en ny hjemmeside (eller bruge en gammel side) og se at der har være 4 inde og kigge på hjemmesiden klokken 4 om natten.

En lille note til det at lave SEO.

Man må ikke forveksle denne form for søgemaskineoptimering med dem der betaler for at ligge øverst på Google, i det man kalder Adwords.

Ikke at det er en dum ide at betale Google for at komme øverst, på grund af den stigende konkurrence indenfor søgemaskineoptimering, men hver gang en forbruger klikker sig ind på virksomhedens hjemmeside via Google, betaler virksomheden penge til Google.